Zhodnocení školního roku 2020/2021 a poděkování

Jaký byl „covidový školní rok“ 2020/2021?

Nestandardní, zvláštní, komplikovaný, příliš digitální, únavný, restriktivní a ztracený. Takto odpovídala veřejnost v dotazníkových šetřeních a anketách ohledně právě končícího školního roku. Navzdory digitálnímu inovativnímu pojetí výuky a snahy většiny účastníků vzdělávacího procesu si dle mého názoru musíme přiznat, že tento nestandardní průběh školního roku nemůže nikdy nahradit ten klasický. Nebudu popisovat opatření a nařízení, ve kterých se mnohdy nedalo orientovat, komentovat etapy zavírání a otevírání škol ani potvrzovat či vyvracet mediální masáže na téma školství, ale pokusím se výstižně shrnout náš školní rok 2020/2021 v Jincích.

 

Výchovně vzdělávací proces

Naše škola zavedla systémem Microsoft office 365 pro účely on-line výuky a distančního vzdělávání obecně. V aplikaci Teams probíhala povinná distanční výuka pro všechny žáky v období uzavření nebo částečného otevření škol. Pedagogický sbor absolvoval několik školení nejen ohledně užívání virtuálního školního prostředí. Všem žákům školy bylo nabídnuto zapůjčení školních PC, zájem byl téměř nulový.

Kontrola práce žáků byla při on-line výuce velice obtížná (připojení Wi-Fi kolísá, rozporovat aktuální nefunkčnost osobních zařízení žáků během hodiny prakticky nelze). Začátkem března se začalo aktivní zapojování žáků do online výuky snižovat. Pozitivní efekt přineslo zavedení povinných individuálních konzultací pro žáky v prostorách školy (zejména pro ty žáky, kteří se aktivně* nezapojovali do výuky). Individuální konzultace povolovalo a omezovalo MŠMT a MZCR v průběhu školního roku.

* někteří žáci se v úvodu online hodiny připojili, ale poté neprojevili žádnou aktivitu, nereagovali na dotazy učitele apod.

Po návratu do škol se u žáků projevuje menší soustředění a slabší disciplína. Není to příliš překvapující, žáci mají za sebou těžké období bez fyzického sociálního kontaktu. Je společným úkolem pedagogů a rodičů zapůsobit na děti a situaci zlepšit.

 

Nové prostory a významné inovace

Při společném zahájení školního roku jsme společně se zřizovatelem otevřeli nové odborné učebny v 2. patře základní školy. Učebny se v průběhu školního roku zprovoznily a v posledních měsících jsou naplno využívány k výuce odborných předmětů. Jejich největší přínos je hlediska demonstrační a praktické výuky odborných předmětů.

Stejně tak nová technická učebna v suterénu školy je připravena k plnému využití s nadstandardním vybavením z pohledu základní školy. Při uvolňování prostor pro tuto učebnu jsme renovovali a přestěhovali žákovskou kuchyňku na vhodnější místo – do 1. patra školy. V dubnu jsme využili finance z projektu Šablony II a zcela inovovali a vybavili školní klub.

Od nového školního roku budeme otvírat nové zázemí školní družiny naproti škole v objektu bývalých lázní (č. p. 28), které vybudoval a vybavil náš zřizovatel. V průběhu školního roku jednáme se zřizovatelem a krajským úřadem o zvýšení kapacity školní družiny, což je proces komplikovaný zejména z hlediska čekání na několik administrativních úkonů. Plánujeme od září otevřít tři oddělení školní družiny (dvě nové oddělení naproti školy a jedno v hlavní budově školy). Vzhledem k tomu, že budou v nových prostorách také učebny pobočky ZUŠ J. J. Ryby, budou z bezpečnostních (přecházení cesty) a časových důvodů všichni žáci (tj. žáci 1. – 3. ročníků) navštěvující školní družinu a zároveň výuku ZUŠ, umístěni v nových odděleních.  Zaběhnutí bezproblémového provozu jistě zabere nějaký čas.

 

Poděkování

Zaměstnancům naší organizace děkuji za zvládnutí těžkého období. Pedagogickým pracovníkům děkuji za zvládnutí distančního i prezenčního vzdělávání žáků (při rotačním způsobu výuky dokonce souběžně), individuálních konzultací, řádných i mimořádných dohledů či služeb, absolvování školení a DVPP, testování žáků a v neposlední řadě za adaptaci žáků a pozitivní působení na ně. Velké poděkování také náleží za spolupráci a součinnost při aktuální tvorbě nového ŠVP, který bude postupně zaváděn.

Provozním pracovníkům děkuji za přizpůsobení se výrazným změnám a nutné reorganizaci provozu škol i osobní náplně práce zaměstnanců. Probíhaly mimořádné a časté úklidy, několikrát denně desinfekce užívaných prostor, všichni se aktivně  zapojili do procesu testování žáků a zastali další mimořádné činnosti včetně nově vzniklé administrativní práce. V posledních měsících paní účetní s hlavními kuchařkami dočasně vykonává práci vedoucí školní jídelny.

Nemohu opomenout poděkovat vedoucím zaměstnancům jednotlivých úseků za odvádění práce v době, kdy byli zdravotně indisponovaní. Dvakrát jsme se ve školním roce ocitli v situaci, kdy by pracovní neschopnost dalšího zaměstnance znamenala nucené omezení provozu školy z důvodu nedostatku pracovní síly. Poděkování za podporu patří školské radě a Radě městyse Jince.

Všem rodičům děkuji za statečnost, obětavost a pochopení v tomto po všech stránkách nestandardním roce. Současná nadějně se vyvíjející situace a všeobecné rozvolnění možná alespoň dočasně způsobí, že si budeme více vážit všedních věcí, které jsme považovali za samozřejmé.

 

Mgr. Petr Brychta, Ph.D.

ředitel ZŠ a MŠ Jince